Miten päästä hiilarikammosta eroon?

hiilarit-riisi-painonpudotus-laihduttaminen

Hiilihydraatit herättävät pelkoa ja niitä pidetäänkin usein kaiken pahan alkuna ja juurena. Varsinkin kovaa treenaavalle ja kestävyysliikkujalle hiilarit ovat erityisen tärkeitä, kun keho käyttää energiana hiilihydraatteja kovissa suorituksissa. Hiilarit auttavat kehoa ja myös aivoja palautumaan päivittäisistä askareista.

Ketoosille eli kaikki hiilarit pois?

Yhtä ravintoainetta tärkeämpää on, että kokonaisuus on kunnossa. Ei ole kehityksen ja ihan terveyden kannalta fiksua leikata yhtä ravintoainetta ruokavaliosta kokonaan pois. Ketoosidieetti, eli ruokavalio, jossa hiilarit ovat leikattu ruokavaliosta kokonaan pois sopivat vain hyvin harvalle.

Kiinnitä ennemminkin huomiota hiilareiden laatuun. Valkoiset jauhot eli ns. ”höttöhiilarit” sisältävät vain niukasti energiaa, joten keho ei pysty hyödyntämään sitä energiaksi laadukkaasti.

Hiilari, proteiini ja hyvälaatuinen rasva muodostavat yhdessä parhaimman kokonaisuuden, josta kroppa ja mieli tykkäävät.

hiilarikammo-hiilarit-leipa-ruokavalio-kuntosali

Parhaat hiilarin lähteet

Hiilihydraatteja saadaan monista erilaisista lähteistä. Suosi päivän aikana hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, kuten täysjyväpastaa, kaura-tai tattarihiutaleita, riisiä, täysjyvä -tai ruisleipää. Jos lämmintä ruokaa ei ole aina saatavilla niin riisi-tai maissikakut ja banaanit täydentävät hyvin hiilareiden tarvetta.

Ajoita hiilarit oikein ja saa suurimmat hyödyt

Hiilareiden ajoittamisella on merkitystä. Niin kestävyys- kuin kuntosalilla treenaavan  kannattaa ajoittaa hiilarit treenien ympärille. Keho hyötyy ennen treeniä nopeasti kehoon imeytyvistä hiilihydraateista ja puoli tuntia ennen treeniä nautittu banaani pitää huolen, että hiilareita on kropassa tarpeeksi myös treenin aikana.

Muista nauttia treenin jälkeen runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ateria. Treenin jälkeinen ateria olisi hyvä syödä viimeistään tunti treenin loppumisen jälkeen. Hiilarit nopeuttavat palautumista ja sen vuoksi niiden tulisi kuulua jokaisen treenaavaan ruokavalioon.

hiilarit-hiilarikammosta-eroon-banaani-ruokavalio-rasvanpoltto

Painon pudottaminen ja hiilarit

Jos ruokavalion kokonaisuus on kunnossa, on painon pudottaminen yleensä fiksua aloittaa leikkaamalla hiilihydraatteja. Leikkauksen suhteen tulee kuitenkin säilyttää maalaisjärki ja jo pienikin leikkaus auttaa tuomaan näkyviä tuloksia. Hiilaria voi siis edelleen olla mukana jokaisella aterialla, mutta ainoastaan määrät ovat hitusen pienempiä.

Tuntuvatko ruokavalio, energiankulutus ja ravintoaineet monimutkaiselta viidakolta? Me olemme sitä varten täällä Wellcampilla ja haluamme auttaa sinut turvallisesti alkuun elämäntapamuutoksessa. Tutustu tarkemmin henkilökohtaiseen ruokavalioon tai henkilökohtaiseen valmennukseen ja aloita matka kohti muutosta!

 

1 thought on “Miten päästä hiilarikammosta eroon?

  1. Millä perustein laaditte henkilökohtaisen ruokavalion? Ja onko mitään takeita että toimii paremmin kuin jonkun toisen ruokavalion mikä on esim yleisesti laadittu jokaiselle. Olen ollut nyt sellaisessa mukana ja olen huomannut että mitään hyötyä ei ole. Olisi painoa tarkoitus pudottaa mutta näköjään nuo kilot eivät halua minusta eroon. 😁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *